یکی از نگرانی‌های ابتدایی افراد برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نبود ایده برای شروع است. در مقالات گذشته مطرح شد که صرفا یک ایده نمی‌تواند ضامن موفقیت شما شود، بلکه باید خوب آن را پیاده کنید. کسب و کار های بسیاری بوده‌اند که با یک تیم قوی و کار خوب، در یک ایده تکراری به موفقیت رسیده‌اند. اما همه این حرف‌ها را کنار بگذاریم، برای شروع یک طرح (ایده کسب و کار اینترنتی) لازم است.

اولین طرح برای رسیدن به یک ایده، می‌تواند از نیازها ساخته شود. بسیاری از کسب و کارها و یا خدمات آنلاینی که هم‌اکنون در دنیا فعالیت می‌کنند، بر اساس نیازهای جامعه ساخته شده‌اند. بخش از نیازها توسط خود کسب و کارها ایجاد می‌شود، یعنی سرویسی مانند گوگل می‌گویند می‌خواهید در اینترنت جستجو کنید؟ پس بیایید در سایت ما اینکار را انجام دهید. اما برخی دیگر از کسب و کارها در راستای تحول جامعه و مسیر پیشرفت تکنولوژی شکل می‌گیرد. برای مثال سال‌های سال سفارش‌گیری از طریق تلفن در همه‌جا انجام می‌شد. مردم هر چیزی که می‌خواستند را می‌توانند با زنگ زدن برای خود فراهم کند. اما وقتی تکنولوژی جلوتر رفت و هر کسی به اینترنت متصل شد و موبایل در دست گرفت، شیوه سفارش‌گیری هم فرق کرد. حال امروزه بسیاری از خدمات مانند، خرید ابزار و وسایل، غذا، تاکسی و… به صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود می‌توانید مشابه مثال‌های گفته شده عمل کنید. نوع اول نیازها به برای گوگل زده شد، کار آسانی نیست و نیازمند مدت‌ها بررسی و آنالیز است که بتوانید نیازی را برای مردم به وجود آورید، اما امکان راه اندازی کسب و کار بر مبنای نیازهایی که تاکنون به آنها پاسخ داده نشده است، وجود دارد. به اطراف خود نگاه کنید، از اطرافیان و دوستان خود سوال بپرسید. چه چیزی می‌تواند باعث شود کاری را زودتر انجام دهند؟ به دنبال چه اطلاعات و آموزش‌هایی هستند که در اینترنت پیدا نکرده‌اند؟ این دست سوال‌ها و بررسی ساده آنها می‌تواند باعث شود ایده کسب و کار اینترنتی برای شما شکل بگیرد.

درست در راستای پارگراف قبل در مورد نیازها، یک سری ایده های کسب و کار اینترنتی از دل یک کسب و کار دیگر بیرون می‌آید. در همان سوال پرسیدن از دوستان، ممکن است به این جواب بربخورید که؛ فلان سرویس بسیار خوب است اما این قسمت آن مشکل دارد و یا در این بخش حرفه‌ای عمل نمی‌کند. مواجه شدن با یک سرویس بد، اتفاق بسیار خوبی برای افراد خلاق است زیرا می‌توانند با رفع نقص آنها مدل بهتر آن را ارائه دهند. از همین رو همیشه سرویس‌های فعلی و خدمات آنلاینی که بر بستر وب سایت و یا اپلیکیشن هستند را می‌توانید بررسی کرده و در صورت وجود نقص‌هایی، مدل بهبود یافته آن را ارائه کنید. توجه داشته باشید که ایرادهایی که باعث می‌شوند شما مدل جدیدی را بسازید، باید آنقدر بزرگ و یا مهم باشند که مشتریان آن سرویس به سراغ شما آمده و به شما پول پرداخت کنند. اما اگر شما تنها ادامه دهنده مسیر حرکت‌ رقبا باشید، به‌جایی نخواهید رسید، چراکه همیشه یک مرحله از آنها عقب‌تر خواهید بود. همانطر که عنوان شد این مسئله زمانی برای رسیدن به ایده کسب و کار اینترنتی جواب می‌دهد که ایراد رقیب بسیار بزرگ و یا بسیار مهم باشد. آنالیز دقیق شما از رفتار کاربران آنها، فاکتوری کلیدی برای پیدا کردن این مشکل است.

منبع: فوربو دیجیتال مارکتینگ